Kelab Blogger Ben Ashaari

* FANS *

Monday, October 22, 2012

~~ TOPIC: TO CRY OR NOT TO CRY ~~



Salamz pada semua.. greetings to everyone. Ok today aku lambat sikit blogging cos siang tadi memang asik melayan budak kecik Qis nie sambil2 skype with my mom. Biasa lah once a week sure skype with her. The only daughter in the family, I lah tempat my mom share things and vice versa. Alhamdulillah, my mom sihat sejahtera and its always great to see her smile each time we're on skype as she cud see all her 'cucus' lah. Nenek super canggih lah kata kan.. Ha ha ha.

Ok lah. Today I nak talk abt a topic dat I brought up kat my FB. "WOMEN OUT THERE, IN DIFFICULT TIMES WUD U CRY ALONE OR KEEP IT IN UR HEART? NANGIS NANTI DIKATA GEMBENG, BILA TAHAN SENDIRI YANG SAKIT HATI KAN? WHICH ONE WUD U CHOOSE? JOM JOM SHARE OPINION"

Now first of all, aku nie heran betollah. Naper org suka bersangka yang kita nie ader masalah tiap kali kita post mcm tu. Memang lah tak dihairankan yang ader tu memang guna kan FB to release their tension whether abt kids ke, spouse ke, workplace ke, etc.... But dah terang2 aku nie letak jom jom share opinion. Aduhaaiiiii..... hehehe tapi aku tak blame saper2 cos biasa lah dah jadi lumrah kehidupan, bila kita letak something yang mcm tak best gitu kan, sure org akan assume that we are having dat problem. 

Aku nie bukannyer aper... bila kita kluarkan hot2 topic mcm nie, at least kita boleh share each other... share dan pertimbangkan - if its good, we take it; if its bad, kita ignore jer lah. Masing2 ader prinsip atau opinion tersendiri. Aku nie dah lah terperap dlm umah 5 days a week. Dengan karenah kids nie, boleh lari 'wire' sendiri tau. So at least ader topic2 panas mcm nie, dpt jugak pala otak aku yg berdengung nie berjalan n also dpt aku release my stress thru writing. Aku suka menulis - doakan lah yer mana lah tahu satu hari nanti dpt dibuku kan ke jadi novel kan kan kan. Lepas tu nanti mana2 nyer production house boleh lah buat movie hahahaha. Berangan bacin lah aku nie. Tapi kita hidup mesti ader angan2 (sama ada jadi ke tidak). Baru lah ader progress dlm hidup. Kan.. kan... kan......?????

Majoriti women2 kan, if they ader problems ke (tak kira wat type of problems lah), ramai yang cry out alone. Dah puas nangis, baru lah pikir aper nak buat next. Yang ada prefer to just keep it to themselves. Takder yang betol atau yang salah sebab nie suma terpulang pada own self. Sebagai org Islam, sebaiknyer, kita menangis dan memohon pada Allah taala supaya meringankan atau diberi petunjuk pada segala masalah yang dihadapi. Nak menangis sampai kuyup telekong pon takper sebab Allah tu Maha Mendengar and DIA tak jelak walaupun hari2 kita ngadu kat DIA. Best kan. Kita ngadu kat mak ke bapak ke spouse ke lama2 drg pon agaknyer makin bingit telinga ha ha ha. 

Aku sendiri kalau ader problem ke stress ke (semua mesti go thru the same thing - life kan full of ups n downs), sure aku nangis mcm nak rak sorang2 dulu. Lepas tu, amik wudhu', solat (kalau belom buat solat wajib and kalau dah buat solat sunat) lepas tu doa sambil meraung pada DIA. Bila dah puas meraung kan, baru lah hati tu rasa lega walaupun kadang2 tu ada lah sikit bengkak dlm hati tu kan - dah namanyer manusia......

Kadang2 tu bila Penyakit Malas tu bertepek kat diri and macam lengit nak solat sunat, aku nangis jer lah sorang2 sampai lah tertido. Tau2 bila bgn pagi, mata dah bengkak. Hahaha. Kan manusia nie bermacam2 ragam, perangai dan karenah. Kalau semua manusia tu sama jer, boring lah dunia nie. Betol tak? 

Tapi kan ada kala nyer, bila problem tu berat sangat, aku sampai takleh nangis ah. Dah jadi macam sekaudu2nya sey. Hahaha. Tapi dlm hati tu memang rasa mcm takleh tahan gitu. Macam nak blast tapi tak boleh. So when dat happens, aku just diam ajer lah n simpan dlm hati - salah satu sifat perempuan. Teringat aku satu pepatah tu, LEBIH BAIK DIAM DARI BERKATA. BILA BERKATA SALAH, TAK BERKATA PON SALAH. Tau kan? Hehehe...

Oklah, so lastly, topic nie memang seronok kalau kita go on further tapi tu lah, yang ader tu dah take it emotionally lah pulak hahaha. Sehingga, terjadinyer topic baru nanti, kita tunggu lah sama2 k. Sekian dan Selamat Malam semua... :)




0 comments: