Kelab Blogger Ben Ashaari

* FANS *

Friday, September 12, 2014

~~ KISAH ANAK2 ~~

Haluuu haluuu haluuuuuuu...... tadi ingatkan nak tulis blog nie earlier tapi disebabkan mama aku suruh skype jap, meleret pulak sampai kul 4 nie. Hehehe. Gini lah bila berjauhan... kdg2 aku yg suruh mama aku skype, kdg2 mama aku yg mintak.... Yerlah, mana ader mak yg tak rindu anak dan takder gak anak yg tak rindukan maknyer kan kan kan...... Nak balik Singapore kene tgk timing sbb anak2 skolah n furthermore anak dara aku dah nak duduk PT3 (menggantikan PMR) tak lama lagi. 
Ok, anyway..... smlm ingatkan nak tulis pasal pregnancy2 aku yg lepas2 sbb masa blogwalk2 kan, terbaca satu post from 1 of the blogger nie pasal saat2 dia nak bersalin. So ingatkan aku nak share lah kan saat2 tu yg lepas. (mcm dah basi pon ader kan tapi aku tak kisah, nak citer gak).
Ok kita start anak yg pertama - Dinah Diyanah: 25hrs in labour. Born @ 40wks 2 days.
Masa preggykan dia tu, dari awal pregnancy, check up mmg dah buat kat KK Children and Women Hospital (di Singapore) so senang lah kalau jadi aper2 pon, record dah ader kat spital. And biasalah awal2 pregnancy tu mesti mabok2 muntah2 kan, so end up aku resigned dari tempat keje sbb takleh tahan ngan morning sickness tu. Masuk ke bulan yg ke 4, baru lah ilang 'sickness2' bagai tu. Tapi 'sickness' lain lak yg timbul.... Sickness 1: Pagi2 mesti nak kene minum air soyabean suam (nie mesti ader ke takder ke mesti nak kene aderkan). Sickness 2: Asyik nak tido jer. (dari awal pregnancy weight 45kg jer. Beberapa hari sebelum bersalin, weight 87kg. Haaahhh amik ko... 42kg extra naik. Gila kan.. dari badan sekeping mcm papan, tau2 kusmangat. Tapi, alhamdulillah, aku takder diabetes or hypertension masa pregnancy. Sickness 3: Asyik kene heartburn jer. Heartburn yg teramat sampai leh rasa sakit kat tulang belakang ah. Lepas tu bila dah sakit gitu, walaupun dah mkn Gaviscon, sakitnyer tak ilang2. Sampaikan ingatkan "aku dah nazak ke aper nie" sbb nafas pon jadi sesak.
Other than that, aku takder aper2 alahan or masalah.  Kalau pasal mkn, anything yg masakan2 mamak jer yg aku suka mkn. Lain2 suma aku tak suka. Kalau bagi chapatti ke, bathurah, roti canai ke, beriyani ke, mmg aku takkan tolak nyer lah. Kalau mkn2an chinese style, mintak maap lah byk2 terpaksa aku buat2 tak nampak lah.
So all went well. Baby suma ok, mommy pon ok. Tunggu nyer tunggu nyer tunggu, takder contractions sampailah ke week-40. Gynae buat last scan n then doc suruh dtg esok utk induced labour. Aku tanyer doc lah kan kalau tak induce tapi tunggu jer baby kluar tak boleh ke sbb aku ader dgr org2 yg dah go thru induced labour yg sakitnyer tu lebih sakit dari sakit bersalin biasa. Malangnyer doc tak bagi tunggu lagi sbb doc kata "baby is rather big." Alamak..... rather big??? Time tu dah terpk2 tertanya2, "Boleh ke aku push nie??" Nak tak nak terpaksa gak lah esok nyer tu dtg balik spital. Aku dimasukkan kat Delivery Suite utk di induced kul 4.30pm 7th March 1999. One tab was inserted utk dilatekan cervix. Sepanjang menunggu dilation tu, mmg sakitnyer sampai bengot2 muka aku menahan. Mula2 tu tak nak pakai aper2 pain killer lah. Konon2 nak act mcm heroine gitu lah kan..... Last2 ader senior nurse nie ckp, "U're gonna have a long labour. I suggest u take epidural so that u can have a rest n then enuff energy to push later on." Pk nyer pk nyer pk, last2 aku agreed. And yes after dah masukkan epidural tu, memang aman hidup. Muka dah boleh senyum sikit lah walaupun sebenarnyer penat. Dlm lebih kurang a few hrs later (sbb lama sgt, sampai malas nak tgk jam), gynae dtg utk break waterbag. Lepas tu finally boleh tido utk build up kan stamina balik. Exactly kul 2.30pm 8th March 1999, aku dah mula rasa sakit yg amat balik n also sakit mcm nak terbuang air besar yg tak boleh lagi ditahan2. At the same time, masa tu gynae pon dtg utk tgk blood pressure aku n also baby nyer ECG. Aku pon kasitau kat gynae tu yg aku dah terasa mcm nak teran gitu... Gynae check, baby dah crowning upanyer and disuruhnyer aku to start push. Ya Allah... masa tu mcm nak putus nyawa pon ader sbb push nyer push, baby tak kluar2. Sampai aku dah mcm nak give up pon ader. Mr. Husband sampai suggested kat gynae tu utk pakai vacumm ah.. tak ke teruk kes tu..... Tapi gynae tak nak. Dia kata "U can do it Shidah, u can do it. Come on push harder."
Nak tau baper lama aku push b4 finally baby kluar??? Dari kul 2.30pm tu sampai ke kul 5pm ah push mcm nak rak b4 finally yg ditunggu nie akhirnyer kluar gak secara normal. No vacumm; No forceps. Dan penat2 tercungap2 mcm tu, gynae terus letak baby kat dada. Waahh dpt baby girl. Lebih kurang dlm 10min, gynae amik balik baby, pass kat nurse utk dibersihkan kat situ gak. Gynae lak buat lah aper yg patut kat aku (kluarkan uri tu suma lah). Boleh bayangkan tak push sampai mcm tu nyer lama. Hehehehe. Sampai mcm rasa dah takder nafas yg tinggal ah. Anyway, lepas timbang baby, gynae kata "Baby weight 3.8kg". Haahh amik ko..!!! Patutlah susah  nak kluar. Besar upanyer baby tu esp utk anak pertama. Bila aku dan baby dah siap dibersihkan n nak dibawak naik ke ward biasa, nurse tu sempat ckp "I will see u soon again Shidah. Maybe in another 2-5yrs??" Hahaha sempat lak nurse nie nak bergurau ngan aku yer... Aku terus jawab "No I dun think so. U will get to see me in another 10 years time." Hahahha. Masa tu mmg rasa mcm dah badi ah nak beranak lagi. Dah lah sakit yg teramat, nak push pon susah nak kluar...... hehehehe. 
Kisah anak kedua - Muhammad Danish Mirza: 10hrs in labour. Born @ 37wks.
Hahaha... mcm yer2 ckp lagi 10 tahun baru nurse tu dpt tgk aku lagi... tup tup, bila anak pertama dah besar sikit, terasa mcm nak baby lagi lak. Gatai kan..... Hahaha. B4 pregnant anak kedua nie, weight aku dah turun dah dari dulu masa pregnant yg first tu 87kg kan, terus turun 50kg. Aamin..... 

Ok, pregnant anak kedua nie lak, lain mcm sikit. Sebab aper aku ckp lain mcm, aku kene morning sickness dari 1st mth tu sampaaaaiiiiiiiiiiiiiiii lah dah nak hampir2 bersalin. Boleh mcm tu? Lepas tu mabuk2 tu bkn time pagi jer, satu hari ah .. dah kira mcm whole day sickness lah tu. Itu dah satu hal, lagi satu hal nyer, aku takleh tgk ayam baik yg blom masak atau yg sudah, takleh mkn ayam n takleh bau ayam. Lepas tu lauk2 mamak, nyampah betol!!! Takleh bau pon. Suka mkn suma style2 chinese. Hahahah terbalik dari masa pregnant yg first tu kan. Kah kah kah. Mcm2 tebiat. Lepas tu suka minum susu chocolate. Sampaikan mkn nasik pon mesti nak minum susu chocolate. Air2 lain tak suka. Ouhh ouhhh n suka kunyah ais. Haizzzz mcm2 karenah pregnancy lah kan. Tapi pregnant yg second nie, tak penah kene heartburn. Awal2 dah standby Gaviscon tapi tak penah mkn pon. Tersadar jer dlm fridge. Hehehehe. Check up sama mcm yg first dulu - kat spital yang sama.

Dari weight 50kg, aku naik sampai 75kg. Fuhhh nasib baik tak naik lagi berat dari yg dulu. Kalau tak mau terkial2 nak turunkan berat badan. Masa aku 37wks, aku ader check up. So balik dari check up, mcm dtg tebiat nak gi tgk hp. Nak tukar lah hp ingatkan masa tu. So jln punya jln punya jln, tau2 aku rasa mcm ader benda kluar. Pegi toilet, alamak.... dah ader tanda lah. On the spot dari tempat kedai hp tu, cepat2 beli(sempat lak tu), lepas tu terus patah balik gi spital. Gynae check, dia kata dah ader contractions. Tapi kenapa lak aku tak rasa aper2 ek... pelik gak masa tu. Betol ke gynae nie kan. Gynae suruh warded sbb nak monitor. So duduk lah aku dlm ward spital tu selama 3 hari. Selama 3 hari tu lah gynae kerap check ECG baby dan contractions gak. Ader detect contractions kat mesen tu tapi mmg aku tak rasa aper2 masa tu. So last2 after 3 hari, gynae kasi balik umah TAPI............. haaahhh ader tapi tu, kene dtg balik esok nyer den terus induced labour sbb dah ader tanda darah n also dah ader contractions. Gynae takot tanda2 nie will affect baby kat dlm. So besoknyer kene lah dtg balik, terus masuk kat Delivery Suite. Procedure sama gak, masuk tab utk dilate cervix. Masa aku masuk tu kul 1.30 pagi 27th June 2003. Dlm hati ngan fikiran, mmg dah expect long labour mcm yg first dulu lah. tapi lebih kurang after 2hrs gitu, sakit perut tu dah mula rasa. Mula2 tu aku tahan jer lah kan. Nak try lagi jadi heroine. Sampai lebih kurang kul 4 pagi, sakitnyer dah terasa lebih sakit dari yg first. And the best part, cervix baru bukak 2cm jer. Alahai..... Time tu mmg pk sah2 mesti lama lagi lah nak push nie. End up aku opt fr epidural gak lah. Sampai kluar air mata tak henti2 menahan sakit tu ah. Tapi kali nie, gynae pasangkan benda ala epidural tu n ader mcm push button. Makna nyer bila aku rasa sakit, aku push button tu allow drug tu masuk. Wahh boleh control sendiri, bagus gak dlm hati aku berkata. So everything went smoothly sampai kul 9 pagi, gynae masuk n check cervix dah open 8cm. Gynae amik balik button epidural tu n prepare barang2 utk labour lah. Time tu mmg aku tak rasa aper ah. Kaki nak angkat pon takleh. Kul 10 pagi, gynae dah start suruh push. Alhamdulillah, cuma brapa push jer - 30minutes later, anak yg kedua, baby boy pon kluar lihat dunia. Aamiin.... Gynae timbang baby, 3.5kg. Sihat dan cergas sbb dia kluar jer terus gynae dikencingkan oleh baby boy nie. Hahahah. 
Now, nak citer anak yang ketiga lak - Qistina Qaisarah: 24hrs in labour. Born @ 38wks.
Ingatkan mula2 nak dua jer lah kan, sekali lama2 mcm dah sunyi pulak takder dgr suara baby, maka terjadilah anak yg ketiga after 7yrs dari anak yg kedua. Hehehe. Lama kan...... Haahhh, pregnant yg nie lain sikit sbb masa pregnant anak ketiga nie, aku dah bermaustatin di KL. So check up suma dibuat di klinik swasta di Bandar Putra Permai. Planning utk give birth - Singapore gak. Haahh.. yang nie bagus sikit masa pregnant sbb takder karenah aper2 sekadar morning sickness yg biasa2 jer for the first 3mths dan alahan pd ayam gak mcm pregnant yg kedua tu. Lain2 tak dak. Segala mknan suma aku ok as long as takder ayam lah. 
Masa check up 5bln, doc scan n kata "Nampak gaya nie mcm boy nie." Aku tak kisah aper2 gender pon asalkan sihat dan cukup sifat. Tapi si kakak n si abg nie yg dah bergaduh sesama sendiri sbb si kakak nak adik girl, manakala si abg nak adik boy. Hahahha. Mommy yg pregnant, drg yg excited terlebih nak dpt adik. So last2 aku ckp "Both of u solat n doa ngan Allah, mintak wateva adik yg both of u nak. Kita tgk Allah nak grant saper nyer doa k." Ke ke ke. Amcam, ok tak suggestion tu. Hehehe. Yerlah asik gaduh jer. Bila dah scan 5mths tu n doc kata boy, si abg nie dah over confident lah kan. Dia sempat ckp "Hah..!! Allah loves me more sbb tu Allah grant my doa." Si kakak lak diam ajer. Aku soothe si kakak, "Dun stop ur doa. Doa jer mana lah tau Allah nak lain jadi nyer nanti. Remember Kun Fa Ya Kun." Si kakak smiled.
At 7mths, aku scan lagi. Doc kata "Hmm.... nampak gaya mmg boy lah nie." Aku senyum jer. Dlm fikiran dah terpk, nama aper yg nak direserve kan ek." Sbb aper, all along, aku asik sebok carik nama girl jer. Kalau nama boy tu aku dlm tulis dlm 4-5 nama jer. Kalau nama girl, hah ngko, sampai pening tak tau nak pilih. Mana tidak nyer sampai 20 nama girl, mana tak pening mommy nie kan.
At 8mths pregnant, aku balik Singapore jap sbb nak bukak file pregnancy kat sana pulak utk dijadikan record utk bersalin kat sana. Scan kat sana, gynae kata "Ok, baby looks fine. All organs are proportionate. And its a baby girl ya." Huh...??!! Baby girl?? Aku blur kejap. Den aku kasitau kat gynae tu yg aku dah scan kat KL n doc kata boy. Gynae to belek2 perut aku den kasitau "Nope Mrs Shidah, its a girl."
Hahahha. Time tu tak tau nak gelak ke, nak diam ke, jadi mcm blur sotong kejap. Masa tu aku cuma gi ngan anak2 aku jer. Mr. Husband is in KL sbb tak dpt leave utk balik sama2. Kluar jer dari bilik scan tu, aku pun kol Mr. Husband n kasitau dia pasal gender dah tukar tu. Mr. Husband kata takper lah. Tak kisah girl ke boy. Lepas letak tipon, dlm hati aku berpk, agaknyer si kakak nie doa dgn kusyuk sgt kot sbb tu Allah tukarkan balik gender tu. Ataupun mungkin silap salah satu gynae lah. Yang pasti kalau nak tau, tunggu lah nanti bila aku bersalin.
After a few days kat Singapore (mmg cun2 masa tu cuti skool), aku pon balik KL n teruskan hari2 mcm biasa until aku 36wks. Masa tu mmg dah nak cuti skolah hujung tahun. Aku balik Singapore dgn anak2 gak sbb aku tak bagi Mr. Husband amik cuti dulu sampai aku dah betol2 nak bersalin. So tak wasted lah cuti dia nanti kan. At 37wks, aku ader check up lagi ngan gynae kat spital di Singapore. Pegi as usual, gynae kata baby masih kat atas. Aku mmg dah plan nak induced labour nie sbb aper, aku supposed to be due on the 16th Dec 2010. Tapi kalau nak tunggu aku due, takot tak sempat nanti aku nak buatkan passport baby, nak balik ke KL balik n prepare utk anak2 masuk skolah in January. So bincang nyer bincang ngan gynae, gynae kasi aku date 1st Dec utk induced labour. Masa tu pon gynae kata aku dah 38wks. 
On the 1st December 2010 at 1.30am, aku dimasukkan kat Delivery Suite n prepare utk induced labour. Masa tu Mr. Husband dah ader kat Singapore dah. Masa masuk jer kat Delivery Suite tu, aku terfikir, nie long labour lagi lah nie jawabnyer sbb induce. Tapi yg ader org kata makin anak ramai makin cepat time bersalin nyer. Aku tawakal jer lah. Kalau cepat alhamdulillah, kalau lambat, epidural lah jawabnyer. And yes betol tekaan ku, its a LOOONNGGGGGG Labour. Imagine dari kul 1.30 pagi aku dimasukkan tab, sampai kul 10 pagi, cervix masih 2cm. Tak ke longlai dibuatnyer tu. Aku sabar dan tahan tapi sempat mintak Mr. Husband belikan buah honeydew sbb tiba2 mcm nak mkn buah tu lak. Haiizz betollah tekak nie. Dah nak bersalin pon mcm2 nak cekik.
At 1pm, gynae masuk n check baru 3cm. Ya ampun.... camtu nyer lama baru tambah 1 cm lagi... Gynae masukkan 1 more tab utk cepatkan lagi cervix tu bukak. Sakitnyer jgn ckp lah. Mcm dirobek2 perut nie ah. At 6pm, aku terasa mcm ader air hangat yg kluar. Call for gynae. Gynae check, dah bukak 4cm. Ok ader progress walaupun slow mcm kura2. By 8pm, aku dah tak tahan dah sakit nyer. Badan pon dah lemah. Dlm hati berkata, kang nanti kalau aku dah takder strength nak push camner ek.. takkan dah go thru this pain, tau2 nak czer lak.. iskk dah kira double pain tu nanti. Aku wait n tahan lagi a couple of hrs b4 finally aku tewas n buzz for nurse n kasitau yg aku nak epidural sbb dah tak tahan. Kul 11pm, gynae dtg ngan anesthesiologist (ntah betol ke tidak spelling nie) utk pasangkan epidural tu. Selesai pasang dah kul 12.00midnite. Aku pon finally leh rilek kejap sbb masa pasang tu, aku disuruh duduk sambil peluk bantal. After aku dah comfortably baring n menikmati kesedapan bantal n tilam tu, gynae check lagi, dah bukak 9cm n dah dpt rasa baby head. Mak aiii...!!! Baru jer pasang epidural. Gynae n nurses kelam kabut stop epidural machine tu n prepare fr labour aku. Lebih kurang 12.30am, aku disuruh push. Push nyer push nyer push, finally kluar pon baby girl at 1.00am 2nd December 2010 weighing 3.1kg. Hehehe. comel jer dia sbb lebih kecik dari yg first two. Setelah selesai aku n baby, both of us were brought up kat ward.
Dari tadi aku asik dok mention Delivery Suite. Nak tgk camner Delivery Suite kat spital bersalin tu?

Hah nie lah dia... Nampak tu kosi Osim.. Utk husband2 pon leh rehat n tido ah. Kosi tu siap leh baringkan lagi tau. Hehehehehe.

Yang belom pernah bersalin mesti mcm takot2 gitu bila baca citer aku nie kan. Well, lain org lain experience nyer. Yang ader susah, yg ader senang. Kira nasib lah kannn hehehehe. Aper2 pon utk yg bakal melahirkan, In Shaa Allah, diberi kekuatan dan dipermudahkan segala2 nyer. 
Sekian, pengalaman ku ..... dah takder lagi lah lepas nie. Dah tua lah.. Hahahah. Tahun nie dah masuk 39. Tahun depan dah 40 oooooo.... Stamina utk push pon dah tak kuat. Hahahahah. K lah hari pon dah ptg. Sehingga kita bercerita lagi, salam syg dari Mommy Shidah.
xoxo <3<3<3

0 comments: