Kelab Blogger Ben Ashaari

* FANS *

Monday, September 8, 2014

~~ DIET ~~





Heeeellloooooo..... Camat petang semua... Sebenar2nyer kan, takder aper yg interesting yg nak dikongsikan hari nie. Tapi sbb jari jemari nie mcm gatal nak menaip, aku perah2kan lah otak aku yg dah karat n kepala aku yg ngah berdenyut nie. Hah?? Dah berdenyut kepala nie pon masih nak naip2 kan. Tu lah namanyer tak der keje carik keje. Hahaha. K, sambil menahan sakit migraine nie kan, aku ngah menyedapkan tekak sambil mkn...... certeka certeka, aku ngah mkn aper skarang nie...??? Haaaaahhh salah suma...!!!! Mood mkn nasik dah lebih seminggu hilang ah. Tak tau lah kenapa. Sawan badi nasik kot. Ok Ok.... sebenarnyer aku nie dlm process menurunkan berat badan. Hahaha. Al-maklum, umur dah semakin lanjut nie, lutut asik buat hal jer bila nak naik ke bilik atas. This time round aku nak turunkan berat badan nie secara natural. Maksudnyer takder lah nak mkn ubat ke aper ke.. just change cara pemakanan jer. 

Yup, kalau dulu, aku nie mmg jenis tak suka mkn bfast. Walaupun aku tau bfast is the most important meal in a day tapi ntah ek, perut mcm takleh terima bab nak mkn bfast nie. Lagi2 kalau ader agenda nak kluar. Alamatnyer meragam saja lah perut nie. Aku tau to lose weight, we need the bfast too. So........ nie kali, aku ubah cara pemakanan aku n peduli lah kalau perut nie buat ragam time nak kluar. Singgah ajer lah kat petrol kiosk kalau dah terdesak. Hahahahaha. 

So, what I do fr the past mth, pagi aku mkn oats mix with Vico drink without sugar/milk. Memang lah tawar tapi nak sihat kan... so telan ajer lah. Lagipon too much sugar pon tak bagus. Lagi2 bila umur dah makin bertambah nombor nyer tu. Haaahhh... tahun depan aku dah 40 tau. Adoiii kalau tak start skarang jaga mkn, susah nanti .... Ekk aku tak nampak mcm nak masuk 40 yer?? Heheheh... malu kita lah. Hahahha perasan sungguh aku nie kan.

Ok, for bfast mcm aku mention earlier kat atas tu. Den lunch aku mkn mcm biasa. Aku nie mmg tak kuat nasik. Anak2 aku mkn lagi byk kalau compare to aku mkn. And den for dinner, instead of mkn nasik again, aku mkn mcm bfast tadi tu. Hari2 mmg mcm tu. N alhamdulillah, badan dah rasa ringan, sluar dah longgar. Baju2 lama yg sebelom pregnant anak bongsu pon aku dah boleh pakai balik. Best kan.... :) 

Tapi kan..... haaaaaahhhh nie nak sambung citer balik pasal aper yg aku mkn sambil menahan sakit pala nie...... Nie lah yang aku mkn fr bfast instead of oats tu........


Lotus Mooncake


Jahat kan mulut nie. Nak mkn makanan mcm nie. Ilang disiplin aku hari nie. Tapi wateva it is, aku nie mmg 'hantu mooncake'. Pantang nampak sure nak beli. Haiizzz....... Peberet mooncake, Single Yolk in lotus paste. Pergghhhhh kalau mkn, pocong diri sebelah pon aku buat derk jer. Hehehehehe. Tapi takper. Dah abis pon (hehehe nasib baik beli satu jer). Besok back to normal strict meal balik lah. So far today yg aku mkn mooncake nie, roti sekeping with a cup of Vico. Dah tu jer. And aku rasa next meal nanti kalau aku terasa lapar pon oats gak lah. Malas nak mkn lain2 lah. Pikir pasal nasik or mee jer pon dah rasa mcm nak muntah. Tu blom mkn lagi tu ahhh....... 

K lah, Time pon dah kul 5ptg. Time for me to settlekan anak2 sebelom hubby balik dari opis. Sehingga kita berkongsi2 lagi di lain waktu, rajin2kan jengah n comment lah yer. Tataaaaaaa

xoxo <3<3<3




0 comments: