Kelab Blogger Ben Ashaari

* FANS *

Monday, September 22, 2014

~~ BZ YANG AMAT ~~

Aduhai. Dah berhari tak update blog, dah rasa mcm bersalah lah pulak membiarkan "rumah cyberku" berhabuk. Lately nie mmg ngah bz sangat2. Too bz to update sbb terpaksa assist anak girl aku who's gonna sit fr her PT3 soon... reaaaaaaalllll soon. Dia yg nak amik exam tu, aku yg jadi pikiran kalau dia leh buat ke tidak. "Haiizz... Dian... dian... kalau mommy boleh pinjamkan otak mommy to u so dat u can understand Maths better, mommy dah pinjamkan buat seketika." Memang fr the past week, aku "bootcamped" ngan dia pasal Maths. Ader a few topics yg dia tak strong enuff. Topics yg besar kemungkinan akan kluar pd exam nanti n it carries at least 3marks each. Kalau 10 soalan mcm tu kluar n dia takleh nak jawab dgn betol, abis lah... melayang 30 markah mcm tu jer. 
Anak nak amik exam, sikit sebanyak kita sebagai ibu, mesti lah nak kene tolong dia kan. Sekadar tolong dia berdoa pd Allah taala utk dipermudahkan dia menjawab soalan2 tu dgn betul pon tak cukup jugak. Kene jgk lah kita assist dia dlm studies dia. Mana yg aku leh tolong, aku tolong lah. Lagipun, syllabus Singapore dan sini tak majority yg sama. And furthermore, sebab dah lama sangat tinggalkan skolah, hahahah otak pon dah karatz.... Jgn kata budak yg kene perah otak, si mak budak nie pon kene perah gak otak utk recall balik secondary school syllabus. Adoiii..... 
Semalam ngah sambil2 ajar dia, sempat gak kita lawak pasal studies.
Dian: Mommy, how on earth did u manage to remember all the formulas?
Me: Dulu mommy byk buat assessments. Satu hari paling sikit 10 soalan and takleh skip any day pon. Formulas wise u kene memorize lah. Eventually u akan remember all the formulas kalau u keep doing assessments every day. 
Dian: I dah try to remember tapi mesti ader yg terlupa. 
Me: Dian, kalau mommy leh help u out, mommy ajer lah yg go n sit the exam for u. Kalau tak pon, mommy kopakkan pala nie, kita swap brains. U pakai brain mommy, mommy pakai brain u. 
Dian: Haaaaahhhh.... great idea tu mommy.
Me: Baguskan mcm tu, definitely u leh buat most of ur exam questions. Tapi tu lah, kesian mommy kat umah terkebil2 tak tau nak masak aper sbb Im using ur brain n ur brain cuma tau, nak masak air, masak maggie and grg telur. Nak goreng telur pon mommy nak kene bungkus tangan nie ngan towel sbb takot kene minyak.
Dian: Mommy nie....!!! (sambil muka dah masam)
Me: (sambil ketawa2), betol peerrrrrrrr......... 
End up both of us burst into laughter. Hahahahhaa. Yang best2 jer si anak dara nie nak.. hahahha. Anak... anak...... 
Ok, aku nie actually takleh take too much of the time nie. Sebab aper, kene settlekan suma keje dulu cos nanti kul 5, anak dara tu balik skool. Once dia dah mkn n rehat kejap, kene "bootcamp" lagi dgn Maths dia. So fast game nyer citer, nampak tak gambar kat bawah tu.... haaahhhh hari nie, aku masak sup daging letak kentang n carrot. Senang suma ader.. nak daging ader daging, nak sayur ader 2 sayur kat situ hah... Cepat dimasak sedap dimkn. Masa tu kan Emas :)


K lah, insyaallah, kalau ader free time lagi, aku try lah update blog aku nie k but no promises...... Selagi anak tak abis PT3, selagi tu lah, benda PT3 nie ada dlm otak karatz aku nie. Salam sayang buat suma..... 


xoxo <3<3<3



0 comments: